{{ctrl.notification}}
تفاوت بلیط هواپیما چارتری و سیستمی، آنی تیکت

در موقع خرید بلیط هواپیما و یا بررسی بلیط های ارائه شده حتما اطلاعاتی که در مورد پرواز داده می شود نظر شما را به خود جلب کرده است. در بین این موارد پرواز های سیستمی و چارتری همیشه برای مسافران و افرادی که قصد خرید بلیط هواپیما را دارند، مورد سؤال واقع شده و اگر در هنگام خرید بلیط هواپیما به آن دقت نکنند ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند و یا خدماتی که انتظار دارند ارائه نشود. از این رو قصد داریم به بررسی بلیط های چارتری و سیستمی بپردازیم و تفاوت های آنها را بررسی کنیم. در ادامه با ما همراه شوید تا از مزایا و معایب پرواز های سیستمی و چارتری آگاهی لازم را کسب کنید.

ویژگی پروازهای سیستمی

پرواز های سیستمی یا برنامه ای همانطور که از نامشان بر می آید، بلیط های منفردی هستند که توسط ایرلاین های مختلف نظیر ماهان، کیش ایر، زاگرس و غیره ارائه می شوند. مهم ترین ویژگی بلیط هواپیما سیستمی، برنامه ریزی شدن بلیط ها توسط نمایندگی های ایرلاین برای فواصل طولانی مدت در تاریخ و زمان خاص می باشد،البته گاهی به علت پیشامد های پیش بینی نشده تغیراتی به وجود می آید. در ادامه به بررسی مزایا و معایب پرواز های سیستمی می پردازیم پس با ما همراه شوید تا با کسب اطلاعات دقیق در این زمینه، به هنگام تهیه بلیط هواپیما دچار مشکل نشوید.

مزیت های بلیط هواپیما سیستمی

  1. کنسلی: شاید مهم ترین مزیت پرواز های سیستمی این است که اگر تغیری در برنامه سفر ایجاد شد و یا مسافر از خرید بلیط هواپیما منصرف شد به راحتی می تواند بلیط خود را کنسل کرده و با کسر جریمه کنسلی طبق مقررات، باقی وجه خود را دریافت کند.
  2. امکان خرید بلیط هواپیما برای ماه های آتی: با توجه به اینکه نمایندگی های ایرلاین، برنامه پرواز ها را تا ماه های آتی در سایت قرار می دهند، از این رو براحتی می توانید از مدت ها قبل بلیط هواپیما مورد نظرتان را خریداری کنید تا خیالتان از این بابت راحت باشد.
  3. بلیط هواپیما نیم بها برای کودکان: بلیط هایی که برای خردسالان به فروش می رسد( 2 تا 12 سال ) با 50 درصد تخفیف همراه هستند در صورتی که در پرواز های چارتری این گونه نمی باشد.
  4. تنوع مسیر ها: بر خلاف پرواز چارتری، پرواز سیستمی در همه ی مسیر ها انجام می شود و ارتباطی به مسیرهای پر تردد یا کم تردد ندارد.
  5. تخفیف ویژه: افراد دارای شرایط خاص مانند ایثارگران می توانند با خرید بلیط هواپیما سیستمی، از تخفیف ویژه بهره مند شوند، در صورتی که در پرواز های چارتری این تخفیف ها لحاظ نمی شوند.

معایب بلیط هواپیما سیستمی

  1. قیمت تمام شده بلیط هواپیما: با توجه به اینکه نرخ بلیط هواپیما پرواز های سیستمی توسط سازمان هواپیمایی کشوری  تعیین شده، در اکثر مواقع ممکن است نسبت به بلیط های چارتری با قیمت های مناسب تری به فروش می رسند، از این رو بلیط هواپیما چارتری طرفداران بیشتری به خود جذب کرده است.
  2. محدودیت ها در ظرفیت پرواز های سیستمی: پرواز های سیستمی معمولا برای تعداد معینی از مسافران در نظر گرفته می شود، حال تصور کنید تعداد بلیط ها ثابت است اما در زمان های پیک سفر مانند تعطیلات نوروز و یا تعطیلات تابستان تقاضا بسیار بیشتر می شود، از این رو در این مواقع مشاهده می شود که از چندین روز قبل تمام بلیط های پرواز سیستمی رزرو شده است.

ویژگی پرواز های چارتری

لغت چارتر به معنای اجاره ای است، از این رو بلیط هایی که به عنوان چارتری در اختیار مسافران قرار می گیرد، می تواند توسط یک شرکت هواپیمایی، به صورت یک جا خریداری شده و بعد از آن در دفتر آژانس یا  خرید اینترنتی از سایت های فروش بلیط هواپیما به فروش می رسند.

مزیت های بلیط هواپیما چارتری

بهترین مزیتی که بلیط های چارتری برای مسافران فراهم کرده، قیمت مقطوع و مناسبی است که برای این بلیط ها در نظر گرفته می شود، از این رو اگر شما بتوانید کمی انعطاف در برنامه زمانی خود ایجاد کنید، حتما پرواز هایی را خواهید یافت که خیلی ارزان تر از قیمت مصوب، بلیط آنها به فروش می رسند.

گاهی اوقات شرایطی پیش می آید که لازم است در اسرع وقت به مکان مورد نظر سفر کنیم، از این رو علاوه بر قیمت بلیط هواپیما، وجود بلیط برای همه ی زمان ها هم از اهمیت خاصی برای مسافران برخوردار است، از طرفی هم معمولا ظرفیت پرواز های سیستمی چندین روز قبل از موعد پرواز تمام می شود. در چنین شرایطی است که بلیط های چارتری به آسانی پیدا می شوند و شما با خرید بلیط چارتری خیالتان از بابت سفر به موقع راحت خواهد شد.

معایب بلیط هواپیما چارتری

  1. از آنجا که بلیط های چارتری توسط شرکت های مختلف به فروش می رسد جریمه ی کنسلی آن نیز متفاوت است اما در اکثر مواقع بلیط هواپیما صادر شده، قابل کنسل کردن نیست و خدماتی برای استرداد بلیط هواپیما ارائه نمی شود، از این رو توصیه می شود برای سفرهایی که ممکن است تحت شرایطی کنسل شوند، بلیط چارتری خریداری نکنید.
  2. نرخ بلیط های چارتر برای مسافران خردسال( 2 تا 12 سال ) هم مانند نرخ بلیط برای بزرگسالان محاسبه می شود و هیچ تخفیفی را شامل نمی شود اما قیمت بلیط برای نوزادان زیر 2 سال( بدون صندلی ) همانند بلیط های سیستمی 10 درصد قیمت بلیط بزرگسالان لحاظ می شود.
  3. با خرید بلیط هواپیما چارتری به نام شخص خاص، امکان انتقال و یا تغییر بلیط به نام شخص دیگر وجود نخواهد داشت.
  4. توجه داشته باشید با اینکه در سال های اخیر مسیرهایی که پرواز های چارتر را شامل می شوند افزایش یافته، اما با این حال محدودیت هایی در تنوع مسیرهای پرواز چارتری وجود دارد. به عنوان مثال مسیرهایی مانند تهران به اصفهان و یا تهران به مشهد با توجه به اینکه مسیرهای بسیار پر تردد محسوب می شوند، بلیط هواپیما چارتری راحت تر پیدا می شود اما در مورد مسیر هایی که میزان تقاضا برای بلیط هواپیما چشمگیر نیست، معمولا بلیط هواپیما چارتری ارائه نمی شود

چگونگی تعیین قیمت بلیط های چارتری

تا اینجا دانستیم که معمولا برخی آژانس های مسافرتی، همه و یا بخشی از صندلی های یک هواپیما را برای مدت زمانی مشخص اجاره کرده و بعد از آن اقدام به فروش بلیط بصورت چارتری می کنند. اما سوال اینجاست که بر چه اساسی قیمت پرواز های چارتری متغیر بوده و معمولا ساعت به ساعت تغییر می کند. مهم ترین عامل در تعیین قیمت بلیط های چارتری، میزان تقاضای مشتریان است، مثلا ایام پیک سفر، مانند نوروز، تعطیلات تابستان و... قیمت بلیط های چارتری به مقاصد دیدنی و گردشگری داخلی وخارجی افزایش پیدا می کند. بدین منوال هر چه تقاضا بیشتر باشد قیمت بلیط هم بالاتر می رود و در مقابل بلیط های هواپیمایی که به فروش نرسیده اند با نزدیک شدن به زمان پرواز، سیر نزولی را در پیش می گیرند، به طوری که گاهی در پروازهای لحظه آخری، قیمت بلیط هواپیما حتی بیش از 50 درصد کاهش پیدا می کند.

بلیط چارتر برای این افراد مناسب تر است

با توجه به شرایط خاصی که پرواز های چارتر دارا می باشند به این موضوع خواهیم پرداخت که پروازهای چارتر پاسخ گوی نیاز چه افرادی است:

  1.  اداره جات و یا سازمان هایی که برای جابجایی پرسنل خود در سفرهای داخلی و خارجی، به صورت یک جا بلیط هواپیما خریداری می کنند.
  2. سفر اکیپ های ورزشی برای شرکت در مسابقات و یا اردوهای داخلی و خارجی.
  3. فرادی که به طور حتمی قصد سفر دارند و احتمال کنسل کردن بلیط خیلی کم است.
  4. مسافرانی که می توانند در برنامه سفر خود انعطاف مناسب را ایجاد کنند و از طرفی قیمت تمام شده بلیط هواپیما اهمیت زیادی برایشان دارد، در این صورت با نزدیک شدن زمان سفر با قیمت مناسب تری بلیط خریداری می کنند.

نکاتی برای خرید بلیط هواپیما چارتر و سیستمی

گاهی به دلیل قیمت پایین تر بلیط پرواز های چارتری این گمان غلط بوجود می آید که ارائه خدمات و یا نوع هواپیما آنها در سطح پایین تری قرار داد. اما اگر دقت کنید تنها تفاوت، در مکانیسم فروش بلیط هست که باعث می شود گاهی قیمت های مناسب در بین بلیط پروازهای چارتری دیده شود، اما در نرخ بلیط پروازهای سیستمی با توجه به مصوبه سازمان هواپیمایی کشوری و همچنین محدودیت هایی که برای سقف و کف قیمت وجود دارد، قیمت ها انعطاف چندانی نخواهند داشت. با توجه به مطالب مطرح شده اطمینان داشته باشید که هیچ تفاوتی در خدمات، نوع هواپیما و کادر پروازی وجود ندارد و در صورت خرید بلیط هواپیما چارتر و یا سیستمی، شما از خدماتی مشابه بهره مند خواهید شد.

خرید اینترنتی بلیط چارتر و سیستمی

دلایل مختلفی باعث می شود که ما برای سفر کردن آماده شویم، از سفر های گردشگری گرفته تا سفر های کاری، درمانی و غیره. به هر دلیلی که راهی سفر شویم نکته حائز اهمیت این است که به موقع بتوانیم خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل را انجام دهیم تا خیالمان از این بابت آسوده باشد. در این مواقع شرکت هواپیمایی آنی تیکت بهترین گزینه برای بهره مندی از مزایای خرید آنلاین بلیط هواپیما، رزرو هتل و همچنین همراه شدن با تور های گردشگری خارجی و داخلی است. با مراجعه به سایت آنی تیکت می توانید به راحتی در میان انبوه پیشنهادات مختلف، بلیط هواپیما مورد نیاز خود را رزرو کرده تا از کیفیت سفر خود اطمینان حاصل کنید.

 

  

  

ثبت نظر
chat 0