{{ctrl.notification}}
ناگفته هایی از فرودگاه مهر آباد تهران، آنی تیکت

فرودگاه مهرآباد تهران به عنوان مهمترین مقصد و مبدأ پروازهای داخلی و بین الملی، در کیفیت سفرهای هوایی پایتخت تأثیر عمده ای می گذارد. قطعا حتی اگر بلیط هواپیما فرست کلاس را خریداری کرده باشیم، اما در مقابل پرواز با تأخیر مواجه شود و ساعت ها در سالن انتظار فرودگاه معطل شویم، خاطره خوشی از پرواز نخواهیم داشت. این درحالی است که شرایط حاکم در فرودگاه مهرآباد بر طبق استاندارهای بین الملی می باشد و پروازهای داخلی و خارجی زیادی را ساماندهی می کند. اگر قصد دارید بیشتر با فرودگاه مهرآباد آشنا شوید، خواندن این مطلب را از دست ندهید. در این مقاله ناگفته هایی از فرودگاه مهر آباد را آشکار می کنیم.

هویت واقعی فرودگاه مهرآباد تهران

لازم است بدانید که فرودگاه مهرآباد تهران یکی از قدیمی ترین آشیانه های هواپیما کشور می باشد که در دوران پیش از انقلاب اسلامی  در اوج اقتدار خود به دنیا معرفی شد. در سال 1304 زمانیکه رضا شاه سلطنت کشور را بر عهده داشت ، حق انحصاری پرواز درآسمان ایران، به شرکت هواپیمایی یونکرس واگذار شد، اما در واقع شروع فعالیت فرودگاه مهرآباد 13 سال بعد و پس از تاسیس باشگاه خلبانی در سال 1317 با در اختیار گرفتن 20 فروند هواپیما عملی شد. در پی آموزش نیروهای بومی، اعزام اولین گروه خلبانان نیروی هوایی ایران به آمریکا در سال 1325 انجام شد.

آمار های رسمی در سال های اخیر نشان می دهد که فرودگاه مهرآباد سالانه بیش از 13 میلیون مسافر را جابجا می کند که این میزان اهمیت فرودگاه مهرآباد را به خوبی نشان می دهد. از این رو برای ارائه هر چه بهتر خدمات و امکانات به مسافران، در سال 86 تمام پرواز های خارجی، از فرودگاه مهرآباد به فرودگاه بین المللی امام خمینی منتقل شد که البته سفر حجاج از این موضوع مستثنی است. بهتر است بدانید که هم اکنون غیر از سفر های زیارتی حج، هیچ پرواز خارجی نه در مسیر رفت و نه در برگشت در فرودگاه مهرآباد انجام نمی شود. در نزدیکی  فرودگاه مهرآباد هتل های مناسبی مانند هتل لاله، المپیک و فردوسی وجود دارد لذا  مسافرانی که بلیط هواپیما به مقصد تهران خریداری کرده اند از بابت یافتن مکانی مناسب برای اقامت، نگرانی نخواهند داشت.

ترمینال های فرودگاه مهرآباد

تمام فرودگاه ها دارای تاسیسات و ساختمان هایی به منظور خرید بلیط هواپیما، حمل و نقل بار ها، سالن انتظار، عبور چمدان ها از ورودی های امنیتی و ... انجام می شود. فرودگاه بین المللی مهرآباد دارای شش پایانه است، که می توانید برای خرید بلیط هواپیما به آنها مراجعه کنید. در ادامه پایانه های مذبور را معرفی خواهیم کرد:

  • پایانه های شماره 1 و 2: مختص مسافرانی است که بلیط هواپیما ی خود را از شرکت های ایران ایر، ایران ایر تور، آتا ایر و قشم ایر خریداری کرده اند.
  • پایانه شماره 3 فرودگاه مهرآباد: افرادی که خرید بلیط هواپیما ی خود را به منظور سفر زیارتی به مقصد مکه ی مکرمه یا مدینه ی منوره  انجام داده اند، باید به پایانه شماره 3 مراجعه کنند.
  • پایانه های شماره 4 و 5 و 6: این پایانه ها برای پرواز های سایر شرکت ها در نظر گرفته شده است. البته ترمینال شماره 6 فقط مخصوص ورود به تهران از هر کدام از شهر های داخلی و ترمینال شماره 4 تنها برای خروج از تهران به مقصد های داخلی در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال اگر مسافری بلیط هواپیما خود را از مبدا تهران به مقصد تبریز خریداری کرده، باید به ترمینال شماره 4 مراجعه کند.

قبل از رفتن به فرودگاه این توصیه ها را جدی بگیرید!

  • قبل از هر چیز مسافرانی که با خرید بلیط هواپیما قصد سفر دارند، باید دقت کنند که 20 دقیقه قبل از زمان پرواز، پذیرش مسافران به اتمام می رسد، از این رو بهتر است یک ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حاضر شده و به سالن انتظار در ترمینال مورد نظر( با توجه به مقصد ) مراجعه فرمایید.
  • وزن بار و چمدانی که با خود حمل می کنید نباید بیشتر از 20 کیلو گرم باشد، همچنین اگر کیف دستی همراه خود را  قصد دارید به کابین مسافران ببرید، دقت کنید که وزن آن از 4 کیلوگرم تجاوز نکند، چرا که در صورت رعایت نکردن موارد ذکر شده مجبور به پرداخت هزینه ی اضافه بار خواهید شد.
  • برای اینکه در قسمت بازرسی خیلی معطل نشوید، وسایلی را که آوردن آن ها به همراه خود در داخل کابین مسافران ممنوع می باشد به قسمت اشیای ممنوعه تحویل دهید. انواع سلاح سرد و گرم، انواع اسپری ها و همچنین مهمات و مواد قابل احتراق از جمله اشیای ممنوعه بشمار می روند.
  • حتما دقت داشته کنید، سیگار کشیدن در داخل هواپیما ممنوع می باشد.

برج مراقبت فرودگاه مهرآباد

برج مراقبت فرودگاه مهرآباد شامل یک ساختمان 10 طبقه با ارتفاع 30 متر است که با گرانیت و شیشه ساخته شده است. هدف اصلی برج مراقبت و یا مراقبت پرواز، کنترل دقیق عبور و مرور هوایی به منظور پیشگیری از برخورد هواپیماها و همچنین  ارائه اطلاعات ضروری به خلبان ها جهت افزایش ایمنی پرواز ها و کمک در مواقع بحرانی، می باشد.

امنیت پرواز ها در فرودگاه مهرآباد

  • سامانه آی ال اس: نصب این سامانه برای نخستین بار در کشور، در فرودگاه مهرآباد اجرا شد. سامانه آی ال اس یکی از مهم ترین و متداول ترین  سیستم های ناوبری است که می تواند در شرایط خطر آفرین مانند وضعیت جوی نامناسب( کاهش دید خلبان بدلیل وجود مه غلیظ، برف و بوران ) و یا وجود ترافیک در فرودگاه های پرتردد، کمک شایانی را در هدایت و فرود امن هواپیما داشته باشد.
  • سامانه وی او آر: این سامانه نیز امنیت پرواز را تا حد بسیار مطلوبی ارتقا داده است. از طرفی هم با نصب این سامانه، تاخیر پرواز ها در فرودگاه مهرآباد به حداقل رسیده، زیرا این سامانه پرواز در برف و باران را ممکن می سازد.

امکانات رفاهی در فرودگاه مهرآباد

  • در هر کدام از ترمینال های موجود در فرودگاه مهرآباد، تعدادی بانک و عابر بانک وجود دارد، از این رو خریداران بلیط هواپیما برای انجام کار های بانکی خود احتیاجی به خارج شدن از فرودگاه مهرآباد نخواهند داشت.
  • بسیاری از مسافران با خودرو شخصی و یا اتومبیل همراهانشان به فرودگاه می آیند، از این رو وجود پارکینگ با ظرفیت بالا در فرودگاه بسیار اهمیت دارد. در فرودگاه مهرآباد دو پارکینگ طبقاتی وجود دارد که یکی از آن ها مقابل ترمینال 1 و 2 واقع شده و ظرفیت آن سه هزار خودرو می باشد، همچنین پارکینگ دیگری در مقابل ترمینال 4 و 6 قرار گرفته که می تواند هزار و چهارصد خودرو را در خود جای دهد.
  • در ترمینال شماره یک امکاناتی کافی شاپ، رستوران، سالن عمومی، غرفه کتاب و نمازخانه وجود دارد.
  •  در ترمینال شماره 2 علاوه بر امکاناتی که برای سالن 1 ذکر شده، سالن ترانزیت و فست فود هم وجود دارد.
  • در ترمینال شماره 4 علاوه بر امکانات رفاهی، سالنی ویژه برای مسافرانی که پروازشان تاخیر دارد تعبیه شده است.

 سالن تشریفات ویژه در فرودگاه مهرآباد

منظور از سالن های سی آی پی در فرودگاه ها، سالن های اختصاصی تشریفات است که مسافران برای سهولت و بهره  مندی از امکانات منحصر بفرد فرودگاه از این سالن استفاده می کنند. با این که این سرویس برای اشخاص مهم در نظر گرفته شده، اما لازم بذکر است که سی آی پی فرودگاه مهرآباد امکان ارائه سرویس به مسافران کلیه خطوط هوایی را دارد.

خدمات رفاهی ارائه شده در بخش سی آی پی

  • سالن پذیرایی مجلل در دو طبقه مجزا
  • انتقال مسافران از سالن تشریفات تا پلکان هواپیما به وسیله ی خودرو شخصی
  • سالن کنفرانس جهت مذاکرات تجاری
  • سوئیت های ویژه به منظور استراحت یا اقامت کوتاه مدت
  • ارائه خدمات اینترنت وایرلس و اتاق مخصوص کامپیوتر

اگر قصد استفاده از سالن های ویژه را دارید به نکات زیر توجه کنید:

  •  لازم است حداقل سه ساعت و نیم قبل از ورود به فرودگاه، رزرو خدمات سی آی پی را انجام دهید
  • خدمات سی آی پی از ساعت 8 صبح الی 11 شب ارائه می شود.
  • خدمات سی آی پی برای کودکان زیر 2 سال رایگان است.

چگونه خود را به فرودگاه مهرآباد برسانیم

از آنجا که فرودگاه مهرآباد از شمال به بزرگراه لشکری، از جنوب به بزرگراه فتح و از شرق به بزرگراه آیت الله سعیدی منتهی است، لذا برای اینکه مسافران بتوانند خود را به موقع به فرودگاه برسانند راه های زیادی وجود دارد. همچنین مسافران می توانند از مترو، اتوبوس، تاکسی و خودرو های شخصی استفاده کنند.

توصیه هایی برای جا نماندن از پرواز

  1. از آن جا که معمولا پرواز های هواپیمایی در ساعت مقرر انجام می گیرند، بهتر است زمان باقی مانده را برای حضور به موقع در فرودگاه در نظر داشته باشید. چرا که بی توجهی به این موضوع می تواند باعث جا ماندن از پرواز و همچنین خسارت مالی برای مسافرانی که بلیط هواپیما خریداری کرده اند را در پی داشته باشد. از این رو لازم است که مسافران قبل از شروع سفر، مکان دقیق فرودگاه را شناخته و از وضعیت ترافیکی آن در روز های مختلف هفته آگاهی یابند.
  2. طبق قوانین فرودگاهی باید یک ساعت قبل از پرواز در محل حضور داشته باشید، بنابراین مسیرهایی منتهی به فرودگاه را رصد و خیابان های کم ترافیک را انتخاب کنید.
  3. فاصله منزل تا فرودگاه را در نظر بگیرید، برای مثال اگر از فرودگاه دو ساعت فاصله دارید، باید 3 ساعت زودتر از ساعت پرواز حرکت کنید تا بتوانید به موقع در فرودگاه حاضر شوید.
  4.  جمع کردن لوازم و بستن چمدان را به  ساعت های انتهایی موکول نکنید، چرا که ممکن است زمان را از دست بدهید و از پرواز جا بمانید.

خرید بلیط هواپیما زیر قیمت در آنی تیکت

رزرو هتل و خرید بلیط هواپیما در زمان مناسب و از شرکت هواپیمایی قابل اعتماد می تواند سبب کاهش هزینه ها و همچنین تجربه ی یک سفر بیادماندنی باشد. شرکت هواپیمایی آنی تیکت با ارائه کلیه خدمات مورد نیاز برای خرید بلیط هواپیما و همچنین پشتیباتی 24 ساعته از مسافران خود شرایطی مناسب را برای گردشگرانی که قصد خرید تورهای داخلی و خارجی دارند، فراهم کرده است. نکته حائز اهمیت، وجود پیشنهاد های متعدد در سایت آنی تیکت است که می تواند پاسخگوی همه ی نیازها چه از نظر امکانات و چه از لحاظ قیمتی باشد. با شرکت هواپیمایی آنی تیکت سفری کم هزینه و بیادماندنی را تجربه کنید.

 

ثبت نظر
chat 0